van Kanchanburi naar Chom Bueng naar Damnoen Sadua - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu van Kanchanburi naar Chom Bueng naar Damnoen Sadua - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu

van Kanchanburi naar Chom Bueng naar Damnoen Sadua

Door: Nolda

20 December 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Donderdag 17 december zijn we, op onze laatste dag in Kanchanburi, naar de begraafplaats geweest waar vele Nederlanders en Engelsen begraven liggen die moesten werken aan de beruchte brug over de river Kwai. Veel twintigers en dertigers. Indrukwekkend.
Verder die dag lekker gerelaxed bij het zwembad. De volgende dag vroeg op de fiets met enige weemoed verlieten we het Sabainkanresort. Onderweg naar Chom Bueng fietsten we tussen de knisperende en ritselende rietsuikervelden. Een hele mooie tocht van zo'n 80 km.
Chom Bueng is een universiteitsstadje, dat zo'n 100 jaar geleden door Rama 5 is opgericht, het heeft deze streek veel opgeleverd. En we vielen met onze neuzen in de boter. .....Want het was juist die dag feest in het stadje. Helaas konden we aanvankelijk geen goed hotel of resort vinden en kwamen we in een soort van Oostblok resort achtige setting, zeven bedden op een rij en dekens......geen goed idee....we vroegen eens hier en eens daar de een wees naar rechts de ander naar links, het schoot niet op. Op de markt werden we echter enorm enthousiast door een paar schoolklassen begroet, ze riepen allemaal 'Hello' en giebelden daar vervolgens weer om, ook waren ze nieuwsgierig waar we vandaan kwamen en naar onze fietsen. Echt zo leuk, hoewel we niet opgeschoten waren qua hotel was dit weer hartverwarmend.
Gelukkig was het raak toen ik een oudere dame aansprak die samen met haar dochter? of secretaresse? Engels bleek te spreken. Het bleek een mevrouw die, in de staf van de universiteit werkte te zijn.
Zij wist misschien nog een adres voor oons maar of daar plek was?
Ze zei rijden jullie maar met de fiets achter me aan dan breng ik jullie. En zo kwam het dat we in een heel fijn schoon huisje sliepen dat werkelijk totaly roze was. Soort van 'secondhoneymoonroom'.
We aten wat op de markt waar een moeder en drie mooie dochters iets voor ons kookte, wat we aten weet ik niet iets met kip en het was gekookt. Het smaakte goed.
Verderop op de markt kon je gebakken kakkerlakken en andere insecten eten, die hebben we laten liggen.
Verder werden we getrakteerd door een optocht met een fanfare vergezeld van een eindeloze rij prachtig uitgedoste mensen in allerlei kleurrijke kleding. Er waren verschillende groepen die uit allerlei windstreken kwamen om dit feest mee te vieren. Vooral de vrouwen zien er hier prachtig uit. Veelal zijn het tenger gebouwde dames die over algemeen ook erg knap zijn en prachtig haar hebben.
De eerste apen die een weg overstaken hier ook gezien.
Vandaag zaterdag 20 december via een mooie route naar Damnoek Saduak gefietst. Waren het gisteren vooral suikerriet plantages en (in mindere mate) tapioca velden, vandaag fietsten we tussen kokosnootbomen en bananenbomen. Ook weer mooi en indrukwekkend.
Damnoek Saduak is vooral bekend door de drijvende markten (nog zoals het origineel was). We kwamen nadat we een klein beetje oponthoud hadden omdat mijn fietsband leger was dan de bedoeling, waarbij het leek of het een lekke band was. Gelukkig was dat niet het geval, het ventiel was waarschijnlijk na het oppompen niet genoeg dichtgedraaid. We stopten en het geluk was met ons (of het was Boeddha's hand?), pal voor een fietsenmaker, hij bracht ons een goede makkelijke fietspomp en maakte ondertussen een praatje over fietsen (zelf had hij ook hele mooie racefietsen te koop). Ondertussen kwamen er weer een man of drie kijken, vragen waar je vandaan komt etc. Wat wel aardig was van een van die mannen, was dat hij zei dat ik een sterke vrouw was als ik zoveel kilometers fietste.....toch leuk om te horen, ook al waren het vandaag maar zo'n 50 km.
Rond twaalven waren we in Damnoen Saduak en de drijvende markt konden we net nog zien (is van 8.00 tot 12.00 uur), morgen gaan we echt voor die markt. Ziet er prachtig uit allemaal bootjes boordevol groenten en fruit dat verkocht wordt. Ook staan er op die bootjes allerhande kooktoestellen en kun je er complete maaltijden bestellen. Het zijn vooral vrouwen die deze handel drijven, een kleurijk schouwspel.
We zijn neergestreken in het Maikaew Damnoen resort. www.maikaew.com
Hier is het wederom heerlijk vertoeven.
Na een (regen) douche nog even het stadje in en een Thais jurkje gescoord en Ben een Thais (met olifanten) T-shirt. Kortom we genieten. Morgen wat varen over de markt en dan neerstrijken bij een van de twee zwembaden van het resort.
Verder staan hier op het terrein nog de originele Thaise traditionele houten (teak) huizen op palen. Zo mooi, daar kun je met een hele familie in logeren.
Hopelijk lukt het met de foto's. Morgen of overmorgen meer berichten uit het prachtige Thailand, waarbij ik de (onverwachte) ontmoetingen met de mensen hier misschien nog wel het allermooist vind.

• 20 December 2014 - 13:47

Wilma:

Jullie zouden er een boterneus van krijgen..... een mooie fietstocht, feest in het stadje, er wordt lekker voor jullie gekookt en dan ook nog een geweldige overnachting. Het is jullie gegund.
    Liefs Wilma

• 21 December 2014 - 15:10

Adinda:

Dag Nolda en Ben,

Wat is het leuk om jullie reisverslagen te lezen. Heel beeldend.
    Zo te lezen maken jullie veel mee, zien jullie veel en genieten jullie bovenal. Fijn!
    Ik las dat jullie bij de begraafplaats geweest zijn. Daar ligt de broer van mijn opa Kwast begraven...
    Ik wens jullie heel fijne kerstdagen toe en nog heel fijne fietsdagen (zonder pech).
    En, ik blijf jullie volgen.

Hartelijke groeten van Adinda