de fietstocht afgesloten en nu even relaxen - Reisverslag uit Takua Pa, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu de fietstocht afgesloten en nu even relaxen - Reisverslag uit Takua Pa, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu

de fietstocht afgesloten en nu even relaxen

Door: Ben

12 Januari 2015 | Thailand, Takua Pa

Op 10 januari hebben wij s'ochtends afscheid genomen van onze Nederlandse gastheer Boudewijn. Wij hebben een prima tijd op zijn eenvoudige maar goede resort gehad. Wij zijn naar Kapoe gefietst en het was een korte maar inspannende rit. Nu wij steeds dichter bij de evenaar komen stijgt niet alleen de temperatuur maar neemt ook de luchtvochtigheid toe. Onderweg knapt er een spaak in mijn achterwiel maar ik kan wel verder fietsen. Reparatie kan wel even wachten. De weg naar Kharaburi kent een aantal behoorlijk zware klimmetjes en wij besluiten in Kapoe te stoppen en de bus te nemen. Een vriendelijke Thai bezweert ons dat er over ongeveer een uur een bus komt en dat wij daarmee verder kunnen reizen. Een uur wordt anderhalf uur en nog steeds geen bus. Wij vragen hem of hij niet iemand kent die ons met een pickup weg kan brengen. Ja, die kent hij wel maar de bus komt echt zo. Na twee uur wachten verschijnt er eindelijk een bus. Deze stopt en de chauffeur kijkt of hij genoeg ruimte heeft om onze fietsen mee te nemen. Helaas lukt dat niet en we besluiten weer een pickup te regelen. De Thai belt zoals beloofd iemand en binnen vijf minuten zijn wij op weg naar Takua Pa. Een tocht om niet te vergeten volgt. Een oude pickup daar is niks mis mee alleen twee uur regelmatig de nodige uitlaatgassen te ruiken en de roetwolken te zien verschijnen als het bergop gaat daar heb je dan aan het eind van de rit echt wel genoeg van. Wij worden keurig afgezet op de afgesproken plaats en zijn blij dat wij weer op de fiets kunnen stappen. Wij hebben ondertussen besloten om naar het eilandje Koh Kho Khao te gaan en daar onze fietstocht te beëindigen.
De overtocht naar het eiland is een belevenis op zich. Met de fiets op een longtailbootje naar het eiland. Het lijkt wel een tochtje naar een waddeneiland. Het eiland is bijzonder zwaar getroffen door de tsunami en de resorts en hotels zijn allemaal van na 2004. Op het strand slechts kleine palmen maar wel een heel erg mooi en rustig strand. Ook hier is het inmiddels erg rustig. Er zijn nog maar een paar toeristen. Wij drinken een fruitsapje bij het cafeetje aan de haven en vragen daar welke accomodatie er is. Volgens de eigenaar is er overal wel plek en voldoende keuze. Wij stappen op de fiets en na ongeveer 4 km komen wij bij een op het oog mooi resort. Net voor wij daar zijn breekt een tweede spaak in mijn tweedehandse achtervelg. Nu zit er een heuse slinger in mijn achterwiel en is veel verder fietsen niet verantwoord. Wij checken in en besluiten de volgende morgen een definitief besluit te nemen over de invulling van het einde van onze reis.
Hoewel het een luxe resort is zijn wij niet zo tevreden over de voorzieningen en de bediening. Ik heb nog een spaak proberen te vervangen maar dat lukte niet naar tevredenheid. Zonder bepakking kan ik nog wel even fietsen maar met bepakking is het te riskant, zeker nu wij nog een paar stevige klimmen moeten maken. Wij besluiten nog een paar dagen op dit eiland te blijven en hebben al snel een betere plek gevonden. Hier blijven wij tot vrijdag en dan reizen wij met een pickup naar phuket. In het resort waar wij de laatste twee nachten al zouden verblijven heben wij twee extra nachten geboekt. Dit is dus het einde van onze fietsreis maar wel fijn om nog even te relaxen op dit mooie eiland en vooral te genieten van het strand, de zee, de zon, het zwembad en de vriendelijke mensen hier. De komende dagen dus vooral luieren, veel lezen en gewoon doen waar wij zin in hebben. De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen en wij hebben een mooie fietstocht gemaakt. Wij zullen de komende dagen het weblog niet meer bijhouden. Wellicht nog een keer een verhaal over mogelijk een toch andere Thailand in Phuket maar dat zien jullie dan wel verschijnen. Bedankt voor de leuke reacties. Het is leuk om te zien en te horen dat wij hier toch veel " thuisblijvers" een plezier mee hebben gedaan en ze en passant ook beetje kennis hebben kunnen laten maken met dit mooie land en de mogelijkheden om zo'n reis ook zonder een van tevoren uitgestippelde route door een reisorganisatie te maken. Wij hebben genoten en de reis heeft ons weer veel gebracht. Nieuwe inzichten, nieuwe plannen en vooral ook hoe fijn het is om in Nederland te leven, te werken en te wonen.

• 12 Januari 2015 - 14:23

Harm Schuuring:

Dag Ben en Nolda,

De fietstocht ten einde, de reis nog niet. Genoten van jullie verslagen!
    Dank Ben voor je reactie. De uitslag gaf het gevoel plotseling een zee van tijd te hebben. Tijd-geen tijd, eb en vloed en daartussen een oceaan van wachten (Vasalis). Morgen naar de vergadering....
    Kom goed terug.
    h.g.,
    Harm

• 12 Januari 2015 - 15:42

Linda Faber:

Hallo Nolda en Ben,

Dat doen jullie goed, nog even lekker genieten en relaxen en je reis en avonturen nog weer eens even herbeleven. En misschien je ook wel weer verheugen op de thuiskomst! Geniet zeker nog van het weer daar, want hier blijft het herfst (het waait een orkaan met af en toe een stortbui, hoe fijn kan het zijn!).
    Goede reis terug!

Liefs,
    Linda

• 12 Januari 2015 - 17:36

Wilma:

Door de verslagen voelde ik mij bij jullie reis betrokken en heb gelezen hoe jullie hebben genoten. Geweldig! Ik kijk er ook naar uit jullie weer te zien en te spreken.
    Geniet van het strand, lezen en luieren en misschien tot volgende week.

Liefs Wilma

• 14 Januari 2015 - 13:38

Hermien:

Hallo Ben en Nolda,

We hebben genoten van jullie prachtige verhalen en foto's. Het was leuk om zo Thailand te leren kennen.
    Ook wel last gehad van jaloeziegevoelens.
    Leuk ook om oma de foto's te laten zien. Ze zegt er niet veel van, maar geniet er wel van.
    Geniet van jullie laatste stukje vakantie.