van Nongkhai via Tha Bo naar Si Chang Mai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu van Nongkhai via Tha Bo naar Si Chang Mai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu

van Nongkhai via Tha Bo naar Si Chang Mai

Door: Nolda

06 December 2014 | Thailand, Nong Khai

Vanochtend vroeg uit de veren na drie nachten in het prachtige Mut Mee Guesthouse te hebben gelogeerd weer op de fiets en richting Si Chang Mai een tocht van zo'n 45 km. We fietsen de hele tijd langs de Mekong soms er pal langs soms over een doorgaande weg. Ook nu weer veel brommertjes, scooters, motors, vrachtwagens luxe auto's tuk-tuks en alles wat daar tussenin zit. Een route die goed te doen was. Het fietsen gaat me goed af en Ben is natuurlijk een getrainde fietser, hij heeft zelfs na 200 km nog geen zadelpijn. Maar de afgelopen twee dagen heb ik tweemaal een Thaise massage gehad en dat helpt mogelijk ook. Ik blijf me verbazen over de ontalrijke stalletjes langs de weg waar ze van alles verkopen. Op heel veel plekken kun je eten. We krijgen altijd water met ijs aangeboden, helaas kunnen we dat niet drinken en moeten we met onze Westerse darmen alleen gebotteld water nemen. We eten op de gekste plekken, als het maar gekookt of gewokt is. De "wegrestaurantjes" zien er armoedig uit, maar het eten smaakt prima, vaak gewokte groenten met kip en rijst.
Vandaag stopten we op een idyllisch plekje langs de Mekong om even een kopje koffie te drinken een dame en heer en een jongetje van 7 verkochten hier eten en drinken. Ook weer erg vriendelijke mensen waar we met handen en voeten en drie woorden Engels een soort van gesprekje voerden. Ze wilden niet dat we betaalden voor de koffie maar we mochten het jongetje wel wat centen geven.
Eten ,drinken, kleding etc. het kost echt bijna niets ik kan steeds maar moeilijk geloven dat het echt zo weinig is. Geef je een fooi dan zijn de mensen echt blij ze vouwen hun handen en maken een kleine buiging. Als je dat vervolgens zelf ook doet verschijnt er uiteraard weer een enorme glimlach op hun gezicht.
Fietsen we door kleine langgerekte dorpjes dan horen we steeds halloooo
en 'sawadee kaa', opvallend vind ik dat ouderen het 'hallo' uitspreken met een hele lange ooooo aan het eind en jongere meer de Engelse uitspraak hebben. We horen van een meisje dat er geen Engels op de scholen gegeven wordt, alleen maar Thai. Dat is onvoorstelbaar. Misschien dat het op privescholen anders is?
Het verschil tussen arm en rijk is echt enorm, je ziet bv enorme dure auto's, soms kom je langs een schamel optrekje met wel een enorme nieuwe Suv's voor de 'deur'.
De grond is hier langs de Mekong enorm vruchtbaar. We zagen, tabaksplanten, allerlei soorten kool, pepertjes. , mais, rijst heel veel bananenbomen, allerlei andere soorten vruchtenbomen, en alles is groen.
In het plaatsje waar we nu zitten hebben we een heel eenvoudig onderkomen. Een goed en schoon bed douche toilet en airco. .....wat wil een mens nog meer?
De afgelopen dagen lukte het met het foto's plaatsen niet goed wat erg jammer was want we hebben mooie plaatjes. Als het vandaag weer niet lukt komt het later.
Morgen gaan we op weg naar Sangkom, grappige namen hebben al die dorpjes voor ons westerlingen, ik ben blij als ik ze in ons alphabet geschreven zijn en niet in het Thai want daar kun je werkelijk niets van maken.

• 06 December 2014 - 10:56

Pim:

Dag ouders!
    Fijn om te horen dat het fietsen zo goed gaat!
    Veel plezier in Sangkom!

• 06 December 2014 - 13:09

Wim Burgers:

He vakantiegangers,
    wat ontzettend mooi dat jullie zoveel mooie en bijzondere dingen zien en zulke vriendelijke mensen ontmoeten. Gelukkig kun je zelfs in Thailand je kopje koffie krijgen!
    Blijf genieten en blijf schrijven. Het is elke dag een feest om weer wat te lezen en om de foto's te bekijken.

liefs van Mariët en Wim

• 06 December 2014 - 13:43

Marloes:

He lieve ouders! Wat zijn jullie toch stoere avonturiers!

Fijn om alles zo te kunnen meelezen! En jaloersmakend ook voor ons achterblijvers!
    Xxxx

• 07 December 2014 - 13:04

Christien Beckers:

Hallo Ben en Nolda,

Vandaag kreeg ik een mail van jullie vier keer. Maar ik lees ze met plezier.
    De verhalen die jullie schrijven herkennen we. De mensen zijn erg aardig en behulpzaam.
    De kleding is goed koop. Wij hebben toen diverse t-shirt van katoen gekocht voor een paar centen.
    De T-shirt hadden we echt wel nodig vanwege de warmte.
    Als jullie in Bangkok zijn moet je beslist naar het paleis gaan en natuurlijk een tochtje door klongs , ook de flaoting markets is erg leuk.
    Dit is erg interessant. Je kan er van alles kopen . Zoals kleding groente en zelfs vlees. Ze snijden een stuk vlees af. en spoelen het mes af in het vieze water. en dan wordt het vlees in een stuk kranten papier gepakt. Wij zouden er ziek van worden. Maar deze mensen hebben een maag van beton.
    Nu dit was weer even. de groeten en blijf fietsen.