Laem Son National Park en Bang Ben Beach - Reisverslag uit Suk Samran, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu Laem Son National Park en Bang Ben Beach - Reisverslag uit Suk Samran, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu

Laem Son National Park en Bang Ben Beach

Door: Nolda

09 Januari 2015 | Thailand, Suk Samran

Gisterochtend vroeg op de fietst vanuit Ranong naar het volgende adres. De steden zijn hier tijdens een ochtendspits echt crazy. Alles en iedereen lijkt wel gelijk op de weg te zijn. Scooters, motors, auto's, bussen etc. en daar wurmen we ons dan per fiets tussendoor. (School)bussen stoppen om de haverklap links van de weg en alle 'achteropkomers' moeten dan rechts daarvan passeren echt opschieten doet het niet. En hoewel het chaotisch is houden de weggebruikers goed rekening met elkaar. Men is hier zo gewend aan brommertjes, tuk tuks en ander langzamer verkeer op de weg dat iedereen daar alert op lijkt te zijn.
Eenmaal uit de stad weer hele mooie natuur, de weg liep dwars door het oerwoud echt fantastisch. En de laatste 10 km (van in totaal zo'n 60) was het net een rustige strandweg maar dan wel langs mangrovebossen. Van de mangrove schijn je trouwens een verfstof ( pigment, rood) te kunnen maken.
We logeren twee nachten in het Wasana Resort, van een Nederlands -Thais echtpaar, eenvoudig maar erg leuk.
Tien jaar geleden sloeg ook hier de tsunami toe, ze konden nog net op tijd wegkomen. Een geluk was dat het bos pal achter het strand nog ergere schade heeft voorkomen. We zagen foto's, afschuwelijk wat de natuur een verwoestend effect kan hebben.
Niet alleen de tocht was mooi de plek waar we nu zitten (aan de westkust, de zee van Andaman) wederom prachtig. Gisterenmiddag hadden we onze eerste regenbui met een enkele donderslag. Toch hebben we een prachtige zonsondergang gefotografeerd en dat we bij de Bang Ben Beach verblijven is toch ook erg toepasselijk, nietwaar?

Vandaag gaan we een trip maken door het mangrovebos en met een bootje naar een eilandje waar je kunt snorkelen. Kortom we vermaken ons prima.
..........
Toen viel Internet even weg, soms gebeurt dat en als je pech hebt is je hele verslag weg.

Op hoop van zegen nu de rest van de belevenissen. We zijn met de boot naar een mooi (bounty) eilandje gebracht samen met een jonger Duits stel Sabine en Costa. We voeren eerst door het mangrovebos, en vervolgens hebben we ons een paar uurtjes op het eiland vermaakt. De snorkels die we mee hadden nauwelijks gebruikt want er waren amper vissen te zien. Maar azuurblauw water en een mooi strand, ik heb geen klachten!

De natuur in Thailand is schitterend, de mensen zijn over het algemeen aardig en vriendelijk maar er zijn ook minder fraaie kanten. Zo is er veel corruptie en veel bureaucratie en de mooie baantjes worden verdeeld onder de rijken. Buitenlanders die hier permanent wonen zijn niet te spreken over de arbeidsmoraal van de Thai. Ik denk dan och dat zal wel erg wisselen maar ik heb wel de indruk dat zij zich niet zo snel ergens druk over maken. Misschien zouden we dat in Nederland wat meer moeten hebben???
We hebben dit geluid, nu zo vaak gehoord dat het (deels?) wel waar zal zijn.
inmiddels zijn we een dag verder en vandaag 10 januari 160 km gereisd. Dat was geen onverdeeld succes maar daarover later meer, als we tenminste een goede verbinding hebben.
Ik ga proberen nog wat foto's te plaatsen.
Op de kaart die hieronder staat kunnen we niet altijd precies onze locatie aangeven omdat het soms erg kleine plaatsjes zijn. Dan geven we het bij benadering aan.