van oost naar west - Reisverslag uit Ranong, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu van oost naar west - Reisverslag uit Ranong, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu

van oost naar west

Door: Ben

07 Januari 2015 | Thailand, Ranong

Op 5 januari hebben wij de dag afgesloten met een heerlijke maaltijd aan het strand. Wij hebben ons lekker laten verwennen met allerlei nieuwe gerechten . Het smaakte voortreffelijk. Helaas heb ik waarschijnlijk iets gegeten waar mijn darmen niet zo goed tegen konden. De ochtend erna zijn we toen de onrust voorbij was tegen 10.00 uur vetrokken uit ons prachtige resort. Ik weliswaar met een lege maag maar wel met een fles ORS.
Onderweg weer genoten van het mooie landschap en de rustige weg. Vooral omdat er weer onverwachte ontmoetingen plaatsvonden. Een monnik die je vraagt waar je vandaan komt en dan goedemorgen begint te roepen (helaas niet afgestapt voor een gesprek, want we gingen net heuveltje af )andere weggebruikers die vol bewondering naar je kijken en roepen dat je stoer bent en een aantal vriendelijke wielrenners.
De fietstocht was niet zo lang. Wij hebben nog een tijd langs de golf van Thailand gefietst en na een heerlijk ontbijt in de piratenbar bij de Wuan Lan Beach ( maag en darmen weer helemaal oke ) zijn wij over heuvelachtige wegen naar Chumphon gefietst.
In Chumpon eerst de banden van Nolda's fiets opgepompt. Bij de fietsenmaker kwam wij de wielreners weer tegen en toen ontstond er een geanimeerd gesprek over fietsen, fietstochten en fietsen in Thailand. De fietsenmaker had vooral veel interesse in de fiets van Nolda. Voor de zoveelste keer: wat kost die fiets? Waar is die gemaakt? Met name de versnelling in de achteras had zijn interesse. Wij vertellen bij benadering de kostprijs van onze fietsen. De prijzen in Thailand en Nederland kun je niet met elkaar vergelijken door de wisselkoers te gebruiken. Heel veel artikelen zijn in Thailand een stuk goedkoper dan bij ons. Dat geldt zeker voor vervoersmiddelen.
Nadat de banden weer lekker waren opgepompt zijn wij naar ons hotel gereden. Wij boeken niet meer vooraf. Er is overal voldoende ruimte. Wij hebben echter bij het oplopen van de temperatuur wel een voorkeur gekregen voor accomodatie met een buitenzwembad of gelegen aan de zee. Die afkoeling is heerlijk na een fietstocht.
De dag afgesloten met een westerse maaltijd. Goed om de darmen even rust te geven en ook wel weer erg lekker om eens een beetje friet te eten ter afwisssling van bijna 5 weken noedels en rijst. Vanochtend was het plan om naar Kraburi aan de westkust te fietsen. Een tocht van ruim 70 km. Wij zijn vroeg op weg gegaan. Eerst fietsen door een drukke stad en vervolgens een stevige tocht over flinke heuvels. Langzamerhand werd de omgeving een echt natuurlandschap. Door de jungle dus. Geen enge beesten gezien, alleen wat apen die bij Thai achter op de bromfiets zaten (helaas nog geen foto van). Wel veel schitterende beelden gezien. Dicht bij de grens met Myanmar geweest en langzamerhand kwamen wij in Kraburi. Het was nog relatief vroeg en wij wilden eigenlijk wel doornaar de volgende plaats op onze route. Ranong ligt maar 60 km van Kraburi af maar op het heetst van de dag enkele stevige bergen beklimmen dat leek ons niet verstandig. Zullen wij met een bus verder gaan? Dat hebben wij nog niet gedaan. Nadat wij het besluit hadden gebomen om dat te doen ging ik een aantal mensen vragen waar wij een bus of een taxibusje/pickup zouden kunnen vinden, in de stad Kraburi, was het antwoord. Dan eerst de stad maar in. Nolda vraagt het nog snel een keer aan een jonge man, die net had getankt en jawel hoor zij heeft weer beet. Hij wilde ons wel even naar Ranong brengen. Wij de bagage en de fietsen in de pickup geladen en toen op weg naar Ranong. Inderdaad een stevige tocht maar wel door een prachtige omgeving de jonge Thai heeft ons voor het hotel afgezet en wilde absoluut geen enkele beloning accepteren. Jullie zijn te gast in Thailand en dat ik dit voor jullie kan doen is voor mij al een beloning. Voor ons nogmaals een bewijs dat veel Thai niet alleen aardig en blij zijn maar dienstbaarheid hoog in het vaandel hebben. Natuurlijk ook bijzonder dat ik met Nolda op stap ben. Zij heeft echt een zevende zintuig in dit soort situaties.
Morgen gaan wij op weg naar Ban Beng. Een mooie niet al te lange tocht. Daar blijven wij waarschijnlijk dan twee nachten.

• 07 Januari 2015 - 20:40

Mariët:

die Nolda toch..onbekende kwaliteiten komen boven drijven...
    heel veel groetjes en tot het volgende verslagje...

• 07 Januari 2015 - 21:08

Pim:

Wat een mooi verhaal pap!

Dat jij in 5 weken nog geen frietje op had vind ik alleen moeilijk te geloven.