twee etappes op de asfaltjungle is een brug te ver - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu twee etappes op de asfaltjungle is een brug te ver - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van noldaenben - WaarBenJij.nu

twee etappes op de asfaltjungle is een brug te ver

Door: Ben

17 December 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Maandagaochtend hebben wij afscheid genomen van Ayatthuya. 's Ochtends voor achten zaten wij op de fiets voor de lange etappe naar Bang len. De eerste uren fietsten wij door een landschap dat vooral bestand uit rijstvelden, rijstvelden en nog eens rijstvelden. Mooi om te zien en ook om die gigantische rijstfabrieken eens van dichtbij te zien.
Heel wat minder is het verkeer op de weg. Het werd drukker en drukker op de weg. Om een indruk te geven van hoe dat fietst: wij fietsen op een smalle zijstrok van een tweebaans autoweg met twee volle fietstassen en een stuurtas. Voortdurend worden wij ingehaald door grote vrachtwagens die met grote vaart doordenderen en niet alleen veel lawaai maar ook veel stank produceren en je soms met zo'n snelheid inhalen dat je het stuur goed moet vasthouden om niet van de weg geblazen te worcen.
Na ruim zestig kilometer hadden wij hier wel even genoeg van. Gestopt in Lat Bua Lang. De rest van de route bekeken en ja hoor alleen maar rijstvelden en asfalt. Nolda wilde liever niet verder en wij gingen op zoek naar alternatief vervoer. Zoals jullie inmiddels weten heeft Nolda een zevende zintuig voor het op het juiste moment de juiste persoon aan te spreken. In dit geval een jonge ondernemer in Lat Bua Lang. Volgens mij zo ongeveer de enige die voldoende Engels sprak. Hij wist ons te vertellen dat wij over ongeveer 20 km. een bus konden pakken.
Dat was niet de bedoeling."Ken je misschien iemand die ons met een pickup naar Bang len kan brengen?". Ja ik ken wel iemand die dat wil doen. Even bellen in het voor ons niet te volgen Thais en er was iemand beschikbaar voor een forse prijs. Wij afdingen, toen weer iemend anders gebeld en voor een redelijk bedrag hadden wij goed vervoer naar ons volgende verblijf.
De chauffeur kon het River Boat Resort niet goed vinden maar na enig heen en weer rijden kwamen wij bij een paradijselijk resort op ongeveer 6 km van Bang len.
Er was een keur aan accomodatie. Wij hebben in het Rama V hotel gelogeerd. Voor Thaise begrippen duur voor ons goedkoper dan een eenvoudige b&b in Nederland en wat een prachtige verblijfplaats. Werkelijk van alle comfort voorzien en bijna helemaal voor ons alleen. Eerst lekker gegeten op een boot aan de rivier en toen wat gewandeld in het park en het museum in het restaurant bekeken. De foto's geven daar een mooie impressie van. De eigenaar moet wel uit een rijke familie komen. Na een verkoelende duik in het grote zwembad tijd voor wat internetverkeer. Dat was echter een minpuntje. Overal matig tot geen bereik. 's Avonds de route van de volgende etappe nog eens goed doorgenomen. Weer grotendeels over druke asfaltwegen. Wij wilden dat niet nog een dag lang trotseren en besloten ook op dinsdag een alternatief voor het fietsen te gaan regelen. Plan A was eerst naar Bang len en dan maar zien wat daar te regelen zou zijn.
Dinsdagmorgen eerst lekker ontbeten. Daarna kwamen wij in gesprek met een Thaise dame. Zij sprak goed Engels en na enig heen en weer gepraat overde prachtige accomodatie kwam ook haar man/vriend bij ons zitten. Er werd nog een kop koffie aangeboden en wat fruit en wij hebben enige tijd gezellig over van alles en nog wat ziten praten. De man bleek ook in Nederland geweest te zijn, niet alleen in Amsterdam maar ook op verschillende andere plekken in ons land. Mevrouw vertelde ons dat zij de eigenaresse van het resort was en ook de opzet en architectuur van de verschillende huizen en het park had bedacht. Naast dit resort bezat zij nog twee andere resorts. Een resort in Kanchanaburi en een in het zuiden. Wij moesten maar eens op de website gaan kijken. Toen het over het vervolg van onze reis ging kwam al snel ook het vervoer ter sprake. Een van de medewerkers kon ons wel met de pickup naar Kanchanaburi brengen. Wij moesten dan wel de benzine betalen. Wij vonden dat een prima aanbod, bedankten hen voor het aanbod en een half uur later zaten wij in een pickup op weg naar onze volgende bestemming. Al snel bleek de route inderdaad bijna uitsluitend te bestaan uit druk bereden wegen met veel vrachtverkeer.
De chauffer was een vriendelijke Thai maar sprak nauwelijks Engels. Hij heeft ons keurig bij de beroemde "Bridge" afgeleverd en wij hebben toen ons volgende verblijf gezocht. Dat ging snel met ons prima offline routeplanner van Thailand (Pim wij zijn daar echt heel blij mee en het werkt uitstekend). Voor meer informatie over deze resorts en de eigenaresse (weduwe van een neef van de huidige koning), moet je maar eens kijken op www.monchailai.com

Het Sabaikan resort voldoet geheel aan onze eisen en wij checken in. Na een heerlijk middagmaal gaan wij naar het Jeath museum. Een museum dat niet alleen een goed overzicht geeft van de geschiedenis van de beruchte Birma-lijn en de brug over de rivier de Kwai maar ons ook een goed beeld heeft gegeven van de geschiedenis van dit gebied. Ik vond m.n. de opvallende gelijkenissen tussen de voorwerpen uit onze prehistorie en die van de Thai (weliswaar van vroegere datum) verbazingwekkend.
Na het bezoek aan het museum nog even een tocht voor morgen geregeld en de dag afgesloten met een lekker biertje, heerlijke groente tempura en daarna een frisse duik in het zwembad. Wat een mooi land is dit toch!